Donderdag 10 Oktober: Lezing boerenhofstede De Croesen door Ron Moers.

Ron Moers, lid van onze Historische Kring en tevens lid van de werkgroep Archeologie en Planologie, zal een lezing houden over De Croesen, ook wel het Grote Gras genoemd. Deze monumentale boerderij, gelegen aan de Maarssense Zogweteringlaan, brandde in de zomer van 2017 tot de grond toe af. Alleen de kelder is gespaard gebleven. De Croesen stamt uit het begin van de 17e eeuw en ligt aan de Zogwetering, een middeleeuws afwateringskanaal. Na de brand is er zowel archeologisch als bouwhistorisch onderzoek gedaan. De opgravingen werden uitgevoerd door vrijwilligers van de AWN onder professionele begeleiding. Na de brand is er een volledig nieuw, geheel energieneutraal gebouw neergezet. Ron zal ingaan op de ontstaansgeschiedenis van boerderij De Croesen. Daarnaast zal hij ook ingaan op de specifieke plek en de functie die de Zogwetering in de ontginning van het landschap heeft gehad.

Locatie Open Hof, Maarssen Dorp. Start 20.00 uur. Toegang voor leden gratis, voor niet-leden € 5,-.