INHOUD PERIODIEK MEI 2024

Het tweede nummer van ons Periodiek dit jaar kent weer een gevarieerde inhoud.

• Natuurlijk geven we in het Kringnieuws weer informatie uit de vereniging. We hebben er ook weer voor gekozen enkele ingezonden verhalen van lezers te plaatsen.
  • Het Vechtstreekmuseum heeft een pagina gevuld met interessante informatie over exposities.
  • Jaap Trouw heeft enkele ‘bewoners van het eerste uur’ uit Bloemstede gevraagd naar hun ervaringen over het al 50 jaar wonen in Maarssenbroek.
  • In het artikel Drie mannen en hun passie beschrijft Wally Smits de lotgevallen van enkele met Maarssen gelieerde zeventiende-eeuwers die verbonden waren door hun hobby botanie.
  • Jos Odekerken beschrijft hoe hij door een toevallige inkijk in een vitrinekast geïnspireerd werd een artikel te schrijven over de bijzondere vechtstreekbewoner P.J.Lutgers.
  • Om wat meer informatie te geven over de actieve leden van onze Kring besteden we in Achter de schermen… deze keer aandacht aan de groep redactieleden van ons Periodiek.
  • In een kort interview met een ooggetuige wordt teruggekeken op de dramatische gebeurtenissen op de Vecht op 5 mei 1945.
  • De lezing van Hans van Bemmel over het vierde deel van zijn wandeling langs de Vecht is in twee delen beschreven; het eerste deel daarvan beschrijft in dit Periodiek het traject van de Evert Stokbrug naar Huis ten Bosch. Volgende keer wandelen we door naar Vechtenstein.
  • Wim van Diepeningen geeft een korte beschrijving van de boeken die hij gemaakt heeft over Oud-Zuilen.

Veel leesplezier!