Jaarvergadering HKM en presentatie UNESCO Werelderfgoed, Grachtengordel Amsterdam door Helma Bokhove

30 maart 2023 om 19:45 - 22:00

Donderdag 30 maart houdt de Historische Kring Maarssen haar Jaarlijkse algemene  ledenvergadering, aanvang 19.45 uur in Open Hof.

Gevolgd door presentatie van de digitale “Canon” door Carlo de Meijer.

Na de jaarvergadering en presentatie van de digitale Canon maakt Helma Bokhove met ons een uitstapje naar de Amsterdamse grachtengordel.

De Amsterdamse grachtengordel is een fenomeen en spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het is een monument van wereldformaat en nog altijd een gewilde plek om te wonen en te werken. Ook is het een toeristische trekpleister.

Het gebied is in 2010 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst. Dat is een teken van waardering en erkenning. De UNESCO werelderfgoedstatus wordt internationaal wel gezien als de ‘Michelinster voor erfgoed’.

Inmiddels heeft Nederland 12 UNESCO werelderfgoederen, waaronder de Nieuwe Hollandse Waterlinie, die door de gehele Vechtstreek loopt.

In de presentatie wordt ingegaan op UNESCO als organisatie. Vooral werelderfgoed in internationaal verband en in Nederland krijgt hierbij de aandacht. Uiteraard komt ook aan de orde wat werelderfgoed is, en hoe een monument of gebied die status krijgt.

Tenslotte zal worden ingezoomd op de grachtengordel in Amsterdam. Waarom is dat gebied zo bijzonder, dat het een plaats op de Werelderfgoedlijst heeft gekregen? Maar dat niet alleen, ook kijken we naar de inspanningen die nodig zijn om die plaats in de toekomst te behouden.

Niet-leden zijn welkom bij deze presentatie. Zij betalen vijf euro entree. Ook mogen ze aanwezig zijn bij de jaarvergadering, maar hebben geen stemrecht.

30 maart 2023